Що чекає на банківський сектор: технологічні зміни та протистояння кіберзагрозам

Що чекає на банківський сектор: технологічні зміни та протистояння кіберзагрозам Фото: freepik.com, pngwing.com

У час глобальних економічних та геополітичних змін банківська сфера зіштовхується зі складними викликами, серед яких ринкова невизначеність, що впливає на фінансовий стан компаній та поведінку клієнтів, сприяє збільшенню витрат на регулятивний капітал тощо. Тисне на бізнес і потреба постійної інтеграції проривних технології: по-перше, щоб бути конкурентними, по-друге, щоб захиститись від кіберзагроз.

Незважаючи на ці виклики, керівники компаній здебільшого залишаються впевненими у своїх прогнозах і застосовують цілеспрямований та проактивний підхід до розбудови організаційної стійкості та прагнуть прагматичного зростання.

Розглянемо ж детальніше результати опитування «Перспективи розвитку банківського сектору», проведеного міжнародною мережею компаній KPMG.

У рамках даного дослідження було опитано 142 керівника банківських установ, щоб дізнатися бачення розвитку їхнього бізнесу та ринку в цілому на найближчі три роки.

«Ми отримали глибоке розуміння від цієї різноманітної когорти банківських лідерів, які представляють країни Америки, Європи та Азії (60% з США, Великобританії, Канади та Німеччини). Сюди входить роздрібний, комерційний та корпоративний банківський сектор, при цьому, 71% організацій мають доходи від $500 млн до $9,99 млрд», — зазначив Франциско Урія (Francisco Uria), глобальний керівник банківського обслуговування та ринків капіталу KPMG International.

За його словами, хоча результати дослідження свідчать про явний оптимізм щодо загального бізнес-зростання, вони вказують на мінливий перелік проблем і ризиків, еволюцію підходів до стратегічного планування та лідерства, а також зростаючу увагу до швидкого розвитку генеративного штучного інтелекту та кількості/якості кіберзагроз.

Цікаве по теміДіджиталізація, безпека та інноваційні сервіси: як українські компанії допомагають бізнесу

Інвестиції в проривні технології: переваги впровадження генеративного ШІ в організації

Лідери бізнесу в різних галузях зосереджені на інвестуванні значних коштів в проривні технології. 73% опитаних гендиректорів погоджуються з тим, що GenAI — найважливіша інвестиція для їхньої компанії, незважаючи на економічну невизначеність. Коли їх попросили назвати головну перевагу застосування генеративного ШІ, вони найчастіше вказували:

  • підвищення прибутковості;
  • посилення кіберзахисту, зокрема, швидке реагування на атаки (моніторинг в режимі реального часу) та виявлення/аналіз шахрайських дій;
  • нові продукти та розширення можливостей бізнесу.

Керівники банків також усвідомлюють виклики, пов’язані з впровадженням штучного інтелекту. Зокрема, 55% керівників банків, які прийняли участь в опитуванні, зазначили, що впровадження ШІ може бути досить дороговартісним та складним.

Більшість також зазначили, що етичні проблеми та відсутність повноцінного регулювання у цій сфері — серйозні перепони на шляху розвитку.

Тим не менш, керівники компаній налаштовані дуже оптимістично щодо переваг генеративного ШІ: 74% з них очікують побачити стрімке зростання інвестицій протягом п’яти років, а 23% ще більш оптимістично налаштовані, прогнозуючи сплеск інвестицій протягом трьох років. Такий ентузіазм можна пояснити тим, що багато банків нещодавно провели інтенсивні випробування GenAI в рамках своїх операцій, від ІТ-розробки до цифрової підтримки клієнтів.

Багато проєктів досягли вражаючих результатів, що свідчить про те, що більш широке застосування може ефективно розширити і посилити їхні можливості, підвищити продуктивність і прибутковість.

Детальніше про результати опитування керівників банків щодо рентабельності інвестицій у ШІ та переваг впровадження GenAI на наступному графіку:

Що чекає на банківський сектор: технологічні зміни та протистояння кіберзагрозам

Читайте популярнеФінтех-тренди, які будуть домінувати в Україні в 2024 році — панельна дискусія на PSM Awards 2023

Готовність до кібератак

Хоча опитування 2023 року показує, що більшість керівників банків відчувають себе добре підготовленими до кібератак на їхні установи, ця впевненість стрімко знижується з року в рік у світлі зростаючої частоти нападів (зокрема на світові банки протягом 2023 року). Наприклад, у 2022 році 66% опитаних зазначили, що добре підготовлені до атак шахраїв, а вже у 2023 році цей показник впав до 54%. Очікується, що за результатами 2024 року дані будуть ще менш оптимістичними.

Кількість тих, хто вважає себе недостатньо підготовленими, зросла до 21% у 2023 році порівняно з 10% у 2022 році.

На запитання, чому вони відчувають себе недостатньо підготовленими до кіберзагроз, 40% вказали на зростаючу витонченість зловмисників, 27% визнали нестачу кваліфікованого персоналу (ця проблема стає все більш гострою), а 17% звинуватили у цьому недостатність інвестицій у кіберзахист. На щастя, лише 7% повідомили, що кібербезпека не розглядається як пріоритет для бізнесу. Детальні результати опитування на графіку:

Що чекає на банківський сектор: технологічні зміни та протистояння кіберзагрозам

«Цілком природно, що для банкірів розумно управляти ризиками, в той же час важливо визнати, що ми живемо в безпрецедентний перехідний період (з точки зору геополітики, макроекономічних, технологічних та демографічних факторів, поряд з енергетичним переходом і зміною клімату). Ви повинні бути достатньо хоробрими щоб інвестувати значні кошти в те, що допоможе адаптуватися як вашому банку, так і вашим клієнтам, включаючи цифрові технології, штучний інтелект та ESG, тому що світ буде дуже різним, і ви повинні бути до цього готові», — зазначив Франциско Урія.